Rektor Gabriella- Tack för alla år!
Tack - Nu är det dags för mig att avsluta min tjänst som rektor på Stordammens skola F-9.
Jag har arbetat på Stordammen sedan februari 1990 och som rektor från juni 1997, det är många år. Jag har alltid varit Stordammen trogen för att jag har haft hela mitt hjärta här. Jag vill börja med att tacka alla elever, alla vårdnadshavare och all personal för dessa fantastiska år.
Jag är en person som lever i nuet, men också för framtiden. Jag drivs av utmaningar och höga mål. Att ha höga förväntningar på resultat är en bärande länk för framgång, där ledarskapet blir mycket viktigt. Det är av stor betydelse att se resultat i det man gör och att resultaten kan kommuniceras. Det ger stolthet och bekräftelse och är en tillgång i vardagsarbetet. Det är ett erkännande över vårt gemensamma arbete och våra framgångar.
Arbetet i skolan handlar om att väcka lusten att lära, att ge redskap för att söka nya kunskaper och insikter, att hämta kunskap från olika källor samt framför allt att lära sig att lära. Min syn på lärande grundar sig på ett strategiskt och långsiktigt arbete där jag lyfter blicken, ser framåt och visualiserar morgondagen. Där jag tänker nya tankar, vill veta mer och balanserar mellan perspektiven omvärld, nutid och framtid. Det är viktigt att våga prova något annorlunda, våga utmana, tänka nytt, öppna en ny dörr och se nya möjligheter. Framtidens skola kräver ett gränslöst lärande där lärande sker hela tiden, både i och utanför skolan - hela livet. Vi har alla en ryggsäck som vi fyller med egna kunskaper och erfarenheter. Därför är det väsentligt att skolan skapar en lärandemiljö där vi tror på var och en.
Det är ett betydelsefullt arbete som jag och mina medarbetare gör. Vårt samhällsansvar bygger på att vi själva blir bättre på att ta tillvara elevernas styrka, kompetens, erfarenhet och omdöme. Men skolan ska också klara sitt kärnuppdrag - att ge kunskap och bildning, skapa självständiga individer och trygga människor. Då kan vi öka samhällsnyttan och den internationella konkurrenskraften genom att utbilda för tillväxt, entreprenörskap och toppkompetens.
Jag vill vara med och påverka framtiden eftersom jag tänker leva i den. Jag vill möta våra barn i framtiden och se hur de har utvecklats från små individer till vuxna ansvarstagande personer med optimism och framtidstro. Jag kan, jag vill, jag vågar är en grundläggande devis i vårt arbete med barnen. Devisen har betydelse för barnens självkänsla och tilltro till deras egen förmåga att lyckas bra även utanför skolan. Visionen Alla ska lyckas och min tro på en skola för alla är en drivkraft och en självklarhet. Visionen stakar ut riktningen och ger en bild av det som är viktigt för att barnen ska lyckas. Den ger kraft, den talar om vart vi ska och vad vi vill och den inkluderar allt och alla från minsta detalj till helheten. Den utgör en grund för att utveckla olika strategier och den styr våra resurser.
I dagens samhälle behöver barn och ungdomar hjälp med att tro på den egna förmågan att påverka sin framtid. Stordammens demokratiska värdegrund fokuserar på det positiva hos var och en och den bygger på öppenhet, respekt, delaktighet och inflytande - en förutsättning för en kreativ och meningsskapande lärandemiljö. Eleverna ska själva kunna välja sin framtid utifrån de kunskaper de får på Stordammen. Skolans vision ”Alla har förutsättningar att lyckas” beskriver den önskebild som vi alla arbetar för och den ger mening och engagemang i arbetet för en positiv framtid. Visionen är drivkraften för den goda skolan och dess betydelse.
Att ha arbetat på Stordammen har varit en spännande, dynamisk och lustfylld resa i det livslånga lärandet. Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare och alla elever på Stordammens skola som gjort detta möjligt.
Jag önskar nya rektor Cilla Peiró och hennes biträdande rektorer Jeannette Sångefjord och Daniel Karlsson tillsammans med all personal ett stort lycka till med Stordammens skolas fortsatta skolutveckling.
Gabriella Ekström Filipsson