Förstelärare på Stordammen
På Stordammen arbetar sex förstelärare
Förstelärararna på Stordammen
Den nationella reformen Nya karriärvägar för lärare som sjösattes 2013 syftar till att utveckla undervisningen, förbättra elevernas måluppfyllelse samt att höja läraryrkets status och attraktionskraft. Yrkesskickliga lärare inom grundskolan ska kunna bli förstelärare samtidigt som de fortsätter att undervisa. Stordammens skola F-9 har totalt sex förstelärare.
Förstelärarens uppdrag och arbetsuppgifter
Förestelärarna på Stordammens skola har arbetsuppgifter som är knutna till sina undervisningsämnen som svenska, matematik, informations- och kommunikationsteknik och natur- och samhällsorienterade ämnen i kombinationen med olika utvecklingsuppdrag.
Förstelärare arbetar med att handleda kollegor, skapa pedagogiska mötesplatser och leda projekt i syfte att utveckla undervisningen och elevernas måluppfyllelse. Exempel på ansvarsområden är:
- vara huvudansvariga för ett ämne
- introducera nyanställda lärare
- genomföra kollegialt lärande
- initiera pedagogiska samtal och projekt
- ta emot lärarstuderande på ett bra sätt när de ska genomföra sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU)
Förstelärare kan även syssla med andra uppdrag. Det viktiga är att de motiveras utifrån hur de ska kunna bidra till att utveckla undervisningen och förbättra elevernas måluppfyllelse. Övriga uppdrag kan till exempel vara särskilt ansvar för betyg och bedömning, forskningsbevakning och arbetslagsledning.
Utvecklingsarbete
Våra förstelärare leder det pedagogiska utvecklingsarbetet på skolan tillsammans med rektor.
Det innefattar t ex:
- formativ bedömning som är en bedömning för att stärka elevens lärande och innebär i korthet att eleverna får respons på sina arbeten innan de lämnas in för slutgiltig betygssättning.
- auskultationer för lärarna där de är med på varandras lektioner och lär av varandra, s.k. kollegialt lärande.
Flera av våra förstelärare har också övergripande uppdrag inom kommunen.